A százhalombattai Forrás Néptáncegyüttesben kezdtem táncolni 6 éves koromban. Itt tartottam első néptánc óráimat 14 évesen. Azóta folyamatosan tanítok gyermekeket néptáncegyütteseknél, művészetoktatási intézményekben, tánctáborokban, táncházakban. Felnőtt néptánc oktatással is foglalkozom táncegyütteseknél, akkreditált pedagógus továbbképzésben, tánctáborokban, tanfolyamokon és táncházakban.
Első diplomámat a gödöllői Szent István Egyetemen szereztem környezetgazdálkodási agrármérnök szakon, vidékfejlesztés szakirányon. Szakdolgozatomban a Forrás Néptáncegyüttes vidékfejlesztésben betöltött fontos szerepét bizonyítottam.
Gödöllői tanulmányaimmal párhuzamosan hallgatója voltam a Magyar Táncművészeti Főiskola táncpedagógus szakának. Elvégzését követően, 24 évesen kerültem az intézménybe fél évig óraadó oktatóként, majd tanársegédként, 2005-től pedig adjunktusként, 2019-től docensként tanítok. Oktatott tantárgyaim: magyar néptánc, mozdulatelemzés, táncjelírás, néptánc módszertan, próbavezetési ismeretek, néptánc elemzésre felkészítő tréning, nemzetiségi táncok, Hungarian Dances az angol nyelvű képzésben, nemzetiségi táncok módszertana, néptánc a balett, modern, divattánc és színházi tánc szakirányokon, szakmódszertan, órai megfigyelés. A Magyar Táncművészeti Egyetem Kreditátviteli Bizottságának elnöke, a Tudományos Diákköri Bizottság tagja vagyok.
A Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen 2005-ben szereztem közoktatási vezetői végzettséget. Ebben az időszakban voltam az újonnan alakult Pesovár Ferenc Alapfokú Művészeti Iskola igazgatóhelyettese.
A folyamatos szakmai fejlődés jegyében az elsők között végeztem el az újonnan indult mesterképzést a Magyar Táncművészeti Főiskolán.
Az Eötvös Lóránd Tudományegyetem, Pedagógiai és Pszichológiai Karán, a Neveléstudományi Doktori Iskolában 2009-ben abszolváltam.
PhD doktori fokozatom néprajz tudományágban a Debreceni Egyetemen szereztem 2019-ben.
Magyar Tudományos Akadémia Nyelv- és Irodalomtudományok Osztálya
Néprajzi Bizottsága Tánctudományi Munkabizottságának állandó meghívottja vagyok.
A Magyar Tudományos Akadémia Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézete Népzene és néptánckutató osztály és archívumának külső munkatársaként is tevékenykedem. Két OTKA pályázatban vettem részt.
Részt vettem a Leonardo program Euroestetika alprogramjában, mint ugrós módszertani tanár.
Kezdeményezésemre és szervezésemben valósult meg az International Council of Kinetography Laban 2022-es világkonferenciáj a Magyar Táncművészeti Egyetemen.
A rendszeres hazai és külhoni zsűritagságok mellett 2014-ben az észak-amerikai, 2018-ban a ciprusi magyar közösségeknél oktattam.
Kitüntetésem:
Magyar Érdemrend Lovagkeresztje
Egyesületi tagságaim:
Publikációk:
Kovács, Henrik (2003): Etűdszerkesztés a néptáncoktatásban. Folkmagazin, 2003/1. 43.
Kovács, Henrik (2006): A mérés-értékelés lehetőségei a néptáncoktatásban. in: IV. Pedagógiai Értékelési Konferencia. Szegedi Tudományegyetem. Szeged. (szerk. Józsa Krisztián)
Kovács, Henrik (2006): Kankalin és Fundoklia. Folkmagazin 2006/6. 12.
Kovács, Henrik (2007): Labanolegó, Lábán-kinetográfia, mint mozgáskogníciót fejlesztő eszköz, oktatásának motiválási lehetőségei. X. Országos és III. Nemzetközi Projektpedagógiai Konferencia. 2007. ÁPRILIS 4-6. Projektpedagógia - Projektmódszer X. Kecskeméti Főiskola Tanítóképző Főiskolai Kar. Kecskemét. 2007
Kovács, Henrik (2007): A mérés-értékelés lehetőségei a néptáncoktatásban. Magyar Pedagógia 107. évf. 2. szám. 111-123
Kovács, Henrik (2007): Irányváltó lépések a Kárpát-medencében. IV. Fiatal néprajzkutatók és kulturális antropológia szakos hallgatók konferenciája. Topolya. Szerbia. 2007. 09. 08.
Kovács, Henrik (2007): Háromugrós mozdulatsorának néptánc pedagógiai alkalmazása. in: Művészet és tudomány I. Hagyomány és újítás a táncművészetben, a táncpedagógiában és a tánckutatásban. Tudomány Napi Konferencia. 2007. november 9-10. Magyar Táncművészeti Főiskola- Planétás Kiadó. 2009. (szerk. Bolvári-Takács Gábor)
Kovács, Henrik (2008): Rítus és tánc. V. Fiatal néprajzkutatók és kulturális antropológia szakos hallgatók konferenciája. Topolya. Szerbia 2008. 09. 20.
Kovács, Henrik (2008): Kreatív táncírás tanítás. II. Magyar Táncírás Szimpózium. MTA ZTI-MTF Néptánc Tanszék. 2008.11.30.
Kovács, Henrik (2008): Az unokák táncolják nagyapáik táncát – Szucsági Szüreti Bál, 2008. in: Táncművészet 2008. 6. szám. 39-40. (szerk. Kaán Zsuzsa)
Kovács, Henrik (2009): Egy szakma felnőtt. in: Taní-tani. Alternatív iskolai folyóirat. 2009/2 51-56. Független Pedagógiai Intézet. (szerk. Knausz Imre)
Kovács, Henrik (2009): Gyermektáncközelben. Nagy István könyve a cigándi Zemplén Gyermektánc-együttes négy évtizedes krónikájáról (2006) in: Iskolakultúra. 2009/5-6 szám 151-153. Pannon Egyetem - Gondolat Kiadó. (szerk. Géczi János)
Kovács, Henrik (2009): Cigánd gyermektánc-életének krónikája. in: Zempléni Múzsa 2009. ősz. IX. évf. 3. sz. 71-74. Zempléni Múzsa Társadalomtudományi és kulturális alapítvány. (szerk. Bolvári-Takács Gábor)
Kovács, Henrik (2009): Gyöngyösbokréta, mint a széles társadalmi rétegek életreform mozgalma. Perspektívák az új évezredben a táncművészetben, a táncpedagógiában és a tánckutatásban. II. Nemzetközi Tánctudományi Konferencia a Magyar Táncművészeti Főiskolán. 2009. november 6-7.
Kovács, Henrik (2010): Forr-más, Naprózsafa, Vecsernyica, Hajtóka és társaik. Diósdi Krónika. 2010. február. Kornétás Kiadó és Kereskedelmi Kft. (Szerk.: Kiss Zoltán). 14. o
Bányász-Németh, Tilda – Kovács, Henrik – Pethő, Villő (2009): A tánc- és zenei nevelés megjelenése a XX. század elején kibontakozó életreform mozgalmak tükrében. Országos Neveléstudományi Konferencia. 2009. november 19-21. Veszprém. in: Iskolakultúra. 2010/3 szám 31-47. Pannon Egyetem - Gondolat Kiadó. (szerk. Géczi János)
Kovács, Henrik: A tánc rituáléja és a néptánc oktatásának rituális elemei. Rítusok – ritualizáció – kultuszok. Az MTA Pedagógiai Bizottság, Neveléstörténeti Albizottság éves konferenciája 2010. június 25-27. Kodolányi János Főiskola. Székesfehérvár
Kovács, Henrik (2011): Mozdulatsorok szerepe a táncelemzésben és az oktatásban. In: Bolvári-Takács Gábor; Felföldi László (szerk.), Tradíció és megújulás kérdései a mai táncvilágban: Traditions and Innovations in Our Dance World. Budapest, 2011. április 27-29. Budapest: Nemzeti Táncszínház Nonprofit Kft., pp. 17-25.
Kovács, Henrik (2011): Labanolego – A creativ method for teaching Labanotation. 27th Biennial Conference of ICKL. Budapest. Workshop.
Kovács, Henrik: Számomra a néptánc. Magyar Táncművészeti Főiskola, III. Nemzetközi Tánctudományi Konferenciája, KULTÚRA – ÉRTÉK – VÁLTOZÁS a táncművészetben, a táncpedagógiában és a tánckutatásban, 2011. november 11-12., Budapest
Kovács, Henrik (2011): Különbözőség és másság a rituáléban. Egy interdiszciplináris esettanulmány ismertetése. In: Tóvay Nagy Péter (főszerk.): Tánctudományi Közlemények. III.1. 2011. 89-93.
Kovács, Henrik – Megyeri, István: Népnevelés a néptánc eszközeivel - népművészet és a Gyöngyösbokréta ideológiája. In: A hagyományos tánckultúra metamorfózisa a 20. században: tudományos szimpózium a Magyar Táncművészeti Főiskolán, 2010. június 11-12. szerk. Bolvári-Takács Gábor et al. Magyar Táncművészeti Főiskola. Budapest, 2012
Kovács, Henrik: Kárpát-medence táncai. II. Finn-ugor fesztivál. Izsevszk, Udmurtföld, Oroszország, 2012.10.16-21.
Kovács, Henrik (2013): A Gyöngyösbokréta hatása a kor táncművészeire és társadalmára. In Németh András és Pirka Veronika (szerk.): Az életreform és reformpedagógia – recepciós és intézményesülési folyamatok a 20. század első felében. Gondolat Kiadó, Budapest. 246–266.
Kovács, Henrik. 2014. "A néptánc titkos törvénye: Egy mezőföldi kanásztánc csodája." Alkotás – befogadás – kritika a táncművészetben, a táncpedagógiában és a tánckutatásban, szerkesztette Bolvári-Takács Gábor, Fügedi János, Mizerák Katalin és Németh András, Budapest, Magyar Táncművészeti Főiskola, pp. 90-94.
Balatoni, Katalin – Kovács, Henrik (2014): Így tedd rá! 2. Saramis Bt. Ráckeve
Fügedi János – Kovács Henrik (2014): Mezőföldi ugrósok, Táncelemzések. L’Harmattan Kiadó, MTA Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézet Budapest
Kovács, Henrik (2015): Öreg táncos-e az öregtáncos? Kerekasztal megbeszélés a Magyar Etnokoreológiai Társaság Néptánc pedagógiai kutatócsoportjának szervezésében. Magyar Táncművészeti Főiskola 2015. március 30.
Kovács, Henrik (2015): Olaszliszkától a Népművelési Intézetig, és még azon túl: néptánccal a gyermekek lelkéig és lelkéért. Iskolakultúra 2015/4. 136–137.
Kovács, Henrik (2015): Depths of variations - a notation-based analysis of a Hungarian traditional dance with props. 29th Biennial Conference of ICKL. Tours. France. Paper.
Kovács, Henrik: A népi játékokban és a néptáncban rejlő nevelési lehetőségek. A Magyar Művészeti Akadémia Művészetelméleti Tagozata „Az élet kincsesháza” Művészeti nevelés, művészettel való nevelés a közoktatásban című konferenciája. 2015. szeptember 25–26.
Kovács, Henrik: Mire való a néptánc? Tánc és társadalom V. Nemzetközi Tánctudományi Konferencia a Magyar Táncművészeti Főiskolán 2015. november 13-14.
Kovács, Henrik (2015): Mire való a néptánc? A néptánc funkciójának antropológiai vizsgálata. In: Bolvári-Takács Gábor et al. (szerk.): Tánc és Társadalom. Magyar Táncművészeti Főiskola – Planétás, Budapest.
Kovács, Henrik: Research of the Folkdance functoins in the literature and the hungarian revival community. The traditional dance and music. Research, theory and artistic representation, Conference in Nitra 4. – 5. 7. 2016
Kovács, Henrik (2016): Depths of Variations: a Notation-based Analysis of a Hungarian Traditional Dance with Props. Proceedings of the Twenty-Ninth Biennial ICKL Conference, edited by Marion Bastien, and János Fügedi, s.l., International Council of Kinetography Laban, pp. 119-127.
Kovács, Henrik: A néptáncos társadalom mikrostruktúrájának jellemzése. Tánckutató Doktoranduszok II. Országos Konferenciája. SZTE BTK Néprajzi és Kulturális Antropológiai Tanszék. 2017.
Henrik, Kovács: The use of Laban kinetography in ethnochoreology. 30th Biennial Conference of ICKL. Beijing. China. Paper.
Kovács, Henrik (2017): Draw! 30th Biennial Conference of ICKL. Beijing. China. Poster.
Kovács, Henrik (2017): Use of Laban kinetography in dance analyzation. 30th Biennial Conference of ICKL. Beijing. China. Poster.
Kovács, Henrik: Néptánc funkciók a revival közösségben. Táncművészet és intellektualitás. VI. Nemzetközi Tánctudományi Konferencia. Magyar Táncművészeti Egyetem, Budapest, 2017. november 17-18.
Kovács, Henrik: Páva pedagógia. Kerekasztal megbeszélés a Fölszállott a páva tehetségkutató műsor pedagógiai vonatkozásairól. VI. Nemzetközi Tánctudományi Konferencia. Magyar Táncművészeti Egyetem, Budapest, 2017. november 17-18.
dr. Sándor, Ildikó – Kovács Henrik: Tánctrendek a Pávában. Kerekasztal megbeszélés a Fölszállott a páva tehetségkutató műsorban tapasztalható táncdivatokról. XXXVII. Országos Táncháztalálkozó és Kirakodóvásár. 2018. 04.15.
Kovács, Henrik (2018): Egy szakma felnőtt. In: Trencsényi László (szerk.): Tanúhegyek. Magyar Pedagógiai Társaság. Budapest. 2018. 283-288.
Kovács, Henrik (2019): The use of Laban kinetography in ethnochoreology. Proceedings of the Thirtieth Biennial ICKL Conference, edited by Marion Bastien, Tom Brown, and János Fügedi, s.l., International Council of Kinetography Laban, pp. 120-130.
Kovács, Henrik: Prenotation: Dance symbols in childhood. 31st Biennial Conference of ICKL. Mexico City. Mexico. Paper.
Kovács, Henrik (2020): Alapfok 3-4. évfolyam. In: Demarcsek Zsuzsa - Kovács Henrik - Lévai Péter – Szilágyi Zsolt: Néptánc módszertani ismertetés tematikus tervekkel az alapfokú művészeti iskolák számára. Magyar Táncművészeti Egyetem Budapest. 2020. pp. 81-105., 222-253.
Kovács, Henrik (2020): A Lábán-kinetográfia nélkülözhetetlen szerepe a táncelemzésekben. In: Pál-Kovács Dóra és Szőnyi Vivien (szerk.): A mozgás misztériuma. Tanulmányok Fügedi János tiszteletére. L’Harmattan. Budapest. pp. 257-271.
Kovács, Henrik (2021): Illustrated presentation of Hungarian dance types and their teaching methodology. Cuarto coloquio international y nuevo nacional de etnocoreología „Del Movimiento a la Palabra”, Puebla, Mexico. Keynote presentation.
Kovács, Henrik (2021): A LippoZoo oktatásmódszertani eszköz ismertetése. In: Bognár József (szerk.): Az Eszterházy Károly Egyetem tudományos közleményei (48. köt., 2020/1). Tanulmányok a sporttudomány köréből = Acta Universitatis de Carolo Eszterházy Nominatae. Sectio Sport, Eger, Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Líceum Kiadó. 2021. pp. 47-64.
Kovács, Henrik (2021): A néptánc oktatásban rejlő nevelési lehetőségek. In: K. Udvari Katalin (szerkesztő): Tehetséggondozás Kodály szellemében - nemzeti örökségünk, a kodályi zenepedagógia
Budapest: Psalmus Humanus Művészetpedagógiai Egyesület, pp. 27.-28.
Kovács, Henrik (2022): The effect of the dance transmission on the Hungarian revival folk dance community's relationship to folk dance. Proceedings of the 31st Symposium of the ICTM Study Group on Ethnochoreology. Lithuania. 2022. pp. 234-241.
Kovács, Henrik (2022): A mezőkomáromi „kopogó” motívum szerkezeti elemzése. In: Bolvári-Takács Gábor, Sirató Ildikó: Tánc a változó világban – VIII. Nemzetközi Tánctudományi Konferencia, Magyar Táncművészeti Egyetem, 2022. május 6-7. Budapest. 2022. pp. 90-102.
Kovács, Henrik (2022): Mozdulatabsztrakció LippoZoo-val a néptáncpedagógiában. 5. Művészetpedagógiai Konferencia. ELTE pedagógiai és Pszichológiai Kar, Budapest, 2022.05.26-27. Előadás.
Kovács, Henrik (2022): Where is the forward? Empirical research on the body scheme from the perspective of Laban kinetography. 32nd Biennial Conference of ICKL. Budapest. Hungary. Paper.
Kovács, Henrik (2022): A teaching method for the revival of traditional dances. 32nd Symposium of the ICTM Study Group on Ethnochoreology. Slovenia. 2022. Paper.
Kovács, Henrik és Oláh, Nóra (2023): Reading excerpts of turning pair dance from Transylvania. 33rd Biennial Conference of ICKL. Szöul. Dél-Korea. Workshop.
Kovács, Henrik és Oláh, Nóra (2023): A vajdaszentiványi sebes lejegyzése. Lányi 100 – Szimpózium a száz éve született Lányi Ágoston tiszteletére. MTA BTK ZTI. Előadás.
Kovács, Henrik (2024): „A teaching method for the revival of traditional dance.” In Reconsidering Knowledge Production and Inclusion/Exclusion in Dance Communities (eds. Rebeka Kunej and Ann R. David), Proceedings of the 32nd Symposium of the ICTM Study Group on Ethnochoreology. Slovenia. 2024. pp. 103-113.
Kovács, Henrik (2024): Digital Tools in Folk Dance Methodology. 1st International Conference on Dance and Digitalization. Hungary. Workshop.
Kovács, Henrik (2024): From Traditional Movement to Recreated Revival Dance Sentences. Séptimo coloquio international y décimo segundo nacional de etnocoreología „Del Movimiento a la Palabra”, Puebla, Mexico. Keynote presentation.
Kovács, Henrik (2024): Néptáncosok irányviszonyításának vizsgálata. Tánc és Nevelés. Dance and Education, 5(2), 3–20. https://doi.org/10.46819/TN.5.2.3-20
Kovács, Henrik (2024): Possibilities of Folk Dance Methodology Based on Structural Analysis. International symposium In New Disguise: Folk Music and Dance Revival Movements. Slovenia. Paper.
Kovács, Henrik (2024): The film archive as the basis of the revival dance movement in Hungary. 33rd Symposium of the ICTMD Study Group on Ethnochoreology. Turkiye. Panel paper.
Kovács, Henrik (2025): Folk Dance Education Based on Structural Analysis in Hungary. Musicological Annual, 61(1), 203-214. https://doi.org/10.4312/mz.61.1.203-214